Arkiv_rep_inspiring.se_Hamann_BlackMiracle_copyright_ChrizPhotography.se_2_3_4

Hamann Motorsport

© Text & Photo by Amazing Magazines

(Arkivmaterial - Del av reportage publicerat i magasinet Amazing Editions)

 

För den som kört sig riktigt långt ut på den tyska landsbygden bort från alla människor och civilisation kommer förhoppningsvis med lite tur fram till en skylt med texten "Huttisheim". Bakom den skylten gömmer sig en pittoresk liten by skickligt undan från all elektronisk vetenskap, inte ens navigationssystemet klarar av att guida vägen ända fram. Men för er som lyckas kan jag säga att här väntar paradiset.

Endast omringat av åkrar och fält i alla vädersträck ligger utställningshallen för Hamann Motorsport. Här ute på landet långt ifrån stadstrafik och buller kan Tilo Koch, ansvarig för PR och försäljning, luta sig tillbaka i lugn och ro för att tillsammans med sina medarbetare skissa och planera för kommande modeller. Byggnaden i sig är inte så stor, utställningshallen rymmer gissningsvis runt tjugo till tjugofem bilar. Bakom en glasvägg längs in i lokalen finns några kontor varav ett tillhör Tilo. Längs kortsidan ut mot gatan står ett antal bilar parkerade och på baksidan av byggnaden finns ett antal monteringsplatser. Personligen hade jag målat upp en bild av en verksamhet i stil med Brabus och Carlsson. I mina öron har Hamann Motorsport alltid klingat lite extra och ser man på hur marknadsföringen är upplagd  tycker jag den verkar ge sken av ett stort och pampig företag. Hamann vill bestämt skapa en image av en verksamhet av högsta klass där produkterna endast vänder sig till en mindre kundgrupp vilka endast söker det extra ordinära. Men besvikelsen byts snart ut mot glädje när en medarbetare backar ut företagets senaste tolkning av BMW:s 7 serie. Om jag skulle avstå från att försöka beskriva det här ljudet som rikligt flödar från de åtta skimrande utblåsen skulle jag i min mening begå en kriminell handling. Detta måste bara förmedlas vidare, här pratar vi motorljud på allvar. Att säga att de dova tonerna skulle överrösta en motorcykel är knappast en överdrift, jag skulle nog våga påstå att ljudet till och med håller samma klass som en renodlad sportbåt av typ Cigarette med raka rör. Jag kan bara inte bli klok på hur man skulle kunna köra i en stor lyxbil av det här slaget och ständigt ha ett dovt flåsande bakom nacken. Men det är klart, allt har sin speciella tjusning. Det kanske hör till då man färdas längs Autobahn i omkring 300 km/h. Om inte annat lär man påkalla uppmärksamhet hemma i kvarteret.

För övrigt är Hamann ett ganska spännande företag då man arbetar med fler än ett bilmärke. Bland annat har man mycket uppdrag där man iordningställer och bygger vidare på bilar som Porsche och Ferrari. När man talar om trollen, mitt under vårt samtal dyker en kund upp i sin mattsvarta Hamann Ferrari. Då Tilo är tvungen att ta hand om kunden får vi lite tid över till att på egen hand stifta en närmare bekantskap med Hamanns utställningsbilar. Observera utställningsbilar, man var mycket noga med att poängtera att några demobilar finns inte, endast utställningsexemplar.

En annan av de modeller man valt att presentera för oss idag är en specialdesignad Porsche. Här har man bytt ut i stort sett allt och lite till, det har till och med gått så långt att man försett vrålåket  med måsvingar. Tillsammans beger vi oss iväg till en plats i närheten där man brukar fotografera de nybyggda bilarna. De märks att personalen inte är överdrivet pigga på att låta bilarna rulla några längre sträckor, och visst det kan man väl förstå med tanke på att varje bil byggs helt individuellt och är därför ganska svåra att ersätta vid en eventuella olycka.

Men vi kan i alla fall konstatera att även om byggnaden inte tillhörde de mest förnämliga vi besökt kan vi vara överens om att produkterna håller måttet. Filosofin och i viss mån också kundvården verkar vara i klass med tidigare nämnda Carlsson och Brabus. Det märks att man lagt ner stor möda på utvecklingen i att försöka fullända konceptet. Hamann som många andra säljer sina produkter helt på individualitet. Frågan är bara hur slutprodukten verkligen står sig, och om den pallar med allt vad företag lovar. Att bilarna håller  måttet någorlunda ekonomiskt kunde vi lätt konstatera genom att undersöka priserna via de tyska bil-tidningarna och sammanställa en genomsnittlig prisnivå.

Inspiring.se - © Text & Photo by Amazing Magazines

Arkiv_rep_inspiring.se_Hamann_BlackMiracle_copyright_ChrizPhotography.se_1