SLK eller TT?
© Text & Photo by Amazing Magazines
(Arkivmaterial - Del av reportage publicerat i magasinet Amazing Editions)
Vilken bil lämpar sig bäst för dagens trendiga affärskvinna, är det nya läckra Audi TT Roadster eller Mercedes-Benz lyxiga krutpaket SLK 55 AMG?
Under det senaste halvåret har vi på redaktionen fått en hel del e-mail från er läsare. Det har bland annat varit frågor beträffande produkter i magasinen, med mera. Men så finns det några som undrar när vi tänker skriva om bilar som berör den moderna affärskvinnan. En spännande fråga som vi absolut måste titta närmare på. Ni har alldeles rätt, varför alltid skriva om extrema supersportbilar i varje utgåva. För att skaffa oss lite kompletterande information om vilka märken och modeller ni önskar veta mer om returnerade vi frågan. Svaren var ganska entydiga, "öppna mindre sportbilar". Högst upp på önskelistan placerade sig Audi och Mercedes-Benz följt av Porsche och BMW. Dessutom verkar det som om stora motorer har samma inverkan på alla oavsett ålder och kön. Med den informationen kunde vi sedan gå vidare i projektet. Problemet är bara att under sommarmånaderna är det svårt att få tillgång till alla bilar på en och samma gång, särskilt som det handlar om cabrioleter. För att snabbt kunna genomföra vårt uppdrag beslutade vi oss istället för att behandla de två mest eftertraktade modellerna, Audi TT Roadster 3,2 Quattro och Mercedes-Benz SLK 55 AMG.
Med dessa två krutpaket i garaget var det bara att skrida till verket. Jag började med att låta en av mina kvinnliga kollegor bege sig ut på en ordentlig provtur i respektive bil. När hon så småningom återvände framåt eftermiddagen hade hon antecknat en hel del intressanta synpunkter. Bland annat kunde vi snabbt komma överens om att motorn i SLK:n är helt överlägsen. Åtminstone när det gäller prestanda. Tittar man i pressmaterialet kanske inte ekonomin talar samma språk, men å andra sidan, man måste ju nödvändigtvis inte alltid utnyttja resurserna fullt ut. En snabb jämförelse visar att Audin kommer undan med en genomsnittlig bränsleförbrukning på 9,5 liter/100 km kontra AMG versionen som slukar närmare 11,7 liter. Men då ska man också tänka på att det är en 3,2 liters V6 motor med manuell växellåda som man ställer mot en 5,5 liters V8 med automatlåda. Vidare går vi in på detaljer såsom säten, förarposition, interiör, lastutrymme, med mera. Här visar det sig att SLK:n tar igen en hel del poäng. Hon tycker man sitter betydligt bättre i AMG:n samt att den bjuder på en avsevärt snyggare design av både inredning och instrument. Även när det gäller bagageutrymmet är SLK:n en vinnare. Trots att det bara handlar om marginaler rymmer SLK:n 290 liter i jämförelse med TT:ns 250 liter.
Tittar man lite mer individuellt på varje modell finner man flera spännande nyheter. Audins nya skepnad har exempelvis blivit 137 mm längre än sin föregångare och mäter nu 4178 mm på längden respektive 1842 mm på bredden. TT:n som till skillnad från SLK:n är utrustad med ett elektroniskt tygtak, har tack vare den nya Z-fällningnen nu blivit av med sin otympliga sufflettkåpa i bagageutrymmet. Sufflettens nya elektrohydrauliska konstruktion som bara kräver ett enkelt knapptryck tar endast 12 sekunder att fälla ner och kan brukas i hastigheter upp till 50km/h. Interiört finns precis som i SLK.n skålade sportstolar och läderklädd sportratt. Vill man lyxa till sin tillvaro en aning extra kan man alltid välja "Impulse", en särskild läderklädsel som finns i fyra olika färger med vackert markerade sömmar. I övrigt är bilen generöst utrustad med bland annat fjärrstyrt larm och centrallås, elhissar och ett hyggligt ljudpaket. Det bästa med TT:n är i alla fall det nya adaptiva dämparsystemet "Audi magnetic ride" som är en högteknologisk detalj som är unik i roadster-segmentet. Med hjälp av en knapptryckning kan föraren enkelt välja mellan en extra komfortabel eller en bestämd dynamisk inställning på fjädringen. En annan viktig detalj är den goda säkerheten. Vid en eventuell sidokollision ser aluminiumbalkar i dörrar samt huvud- och sidokrockkuddar till att minimera skaderisken.
Sneglar man lite närmare på SLK:n kan man snabbt konstatera att det är som vanligt med Mercedes-Benz, allt eller inget. Det finns egentligen inte särskild mycket att diskutera. Här har man packat in allt redan från början, ett fenomenalt ljudpaket, elektroniska stolar, -hissar samt samt -hardtop. Bilen är till och med utrustad med särskilda varmluftsventiler integrerade i nackstöden. Inne i kupén hittar man en harmonisk inredning som smakfullt smälter samman med en tvåfärgad skinnyans. Det enda som skulle kunna förädla förarmiljön ytterligare skulle vara tillvalet av alcantara i innertaket. I övrigt räcker det med att låta blickan vandra ett varv exteriört för att snart förstå att det rör sig om någonting extra. Det blir svårt att dölja för vänner och kollegor att man nyligen fått löneförhöjning. TIll och med den mest ointresserade kan räkna ut att en bil med så överdrivna bromsar och fyra kromade avgasrör har en skräckinjagande prislapp. Men som sagt, bryr man sig inte om vad andra tycker utan vill unna sig själv en trevlig stund på väg till och från jobbet, då är SLK:n oslagbar.
Sammanfattningsvis efter att ha testat och jämfört de båda bilmodellerna råder det ingen tvekan om att Mercedes-Benz SLK 55 AMG är en både trevligare och roligare bil. Men det skulle vara fel att säga att det är den rätta i samanhanget. Ser man till frågan, "vilken bil passar den medvetna affärskvinnan bäst", då skulle jag absolut säga Audi TT Roadster 3,2 Quattro. Ingen smart affärskvinna skulle någonsin skaffa en bil för drygt 200.000 kronor mer bara för att vara snabbast vid rödljuset. Dessutom är det en avsevärd skillnad i både driftskostnader och andrahandsvärde. Men framför allt, vill man bruka sin bil obehindrat året om, då är Audis fyrhjulsdrift oslagbar.
Inspiring.se - © Text & Photo by Amazing Magazines