Dodge Viper
© Text & Photo by Amazing Magazines
(Arkivmaterial - Del av reportage publicerat i magasinet Amazing Editions)
I denna utgåva har jag valt att bryta trenden av prestigefyllda européer och istället lämna plats åt en hänsynslös giftorm från andra sidan Atlanten. En dominant och respektingivande amerikan som väcker trånande känslor och stort begär med sina förföriska former och pulserande hjärta.
Dodge Viper är utan tvekan en imponerande sportbil. En ikon som etsat sig fast hos de flesta entusiaster sedan konceptbilen gjorde debut på Detroit Motor Show i januari år 1989. Men det är först nu i sin nya skepnad som Dodge Viper kommer till rätta och ohämmat kan armbåga sig fram bland världens övriga supersportbilar. Idag bjuder emblemet på en helt annan glans och prestige än tidigare version. En radikal ansiktslyftning som efter redaktionens omröstning ger nya STR10 en exklusiv medverkan här i vår eftertraktade cover story och en möjlighet att fånga just ditt intresse som utvald läsare av Amazing Editions.
För att starta historien i rätt ände får vi gå tillbaka till mitten av 80-talet, då fem motorentusiaster anställda på dåvarande Chrysler Corporation slog näven i bordet och gick till ledningsgruppen med en idé om att skapa en ny amerikansk supersportbil. En vision som snart fick dessa herrar att ingå i ett handplockat specialteam under kodnamn Viper. På agendan fanns egentligen bara en uppgift, att skapa en slutprodukt som kunde prestera 0 - 100 km/h och stanna igen på mindre än 15 sekunder. Till detta skulle man hålla sig inom ramen av en öppen tvåsitsig sportbil, utrustad med manuell växellåda och ett snabbreagerande chassi. Samtidigt ville man behålla den klassiska designen med lång motorhuv och kort överhäng bak. För att hitta inspiration sneglade teamet på 50-tals legenden Cunningham, en utpräglad racersportvagn som under sina glansdagar kunde ge de europeiska konkurrenterna en hård match med sin väl tilltagna HEMI-motor.
Omkring fyra år senare till allmänhetens stora förtjusning presenterades den färdiga konceptbilen under Detroit Motor Show. Med facit i handen kunde ledningen se att man äntligen hade skapat en ny kassasuccé. En modell som hade potential att lyfta varumärket till en ny nivå och förse Chrysler Corporation med en ny intressant kundgrupp. Efter diverse utvärderingar och avtalsformaliteter med bland annat nya underleverantörer kunde så småningom Mr Lee Lacocco, dåvarande styrelseordförande lämna över konceptbilens nycklar till VD Mr Bob Lutz. I och med denna procedur stod det äntligen klart att det blir verklighet av projekt Viper och teamet kunde nu inleda fas två.
Med ett löfte om att den fösta bilen skulle stå klar inom 18 månader arbetade man dygnet runt med att framställa skisser, formar och specialverktyg. Ett annat tidskrävande moment var produktion av den specialanpassade V10:an. En modern aluminiummotor som gjöts i Italien och sedan fraktades till Nelson Ledges på Road Atlanta där varje teknisk komponent noga testades under verkliga förhållanden.
För att bygga upp intresset ytterligare lät man år 1991 en Viper RT/10 figurera "Official Pace Car" under det sjuttiofemte Indianapolis 500. En ganska smart försäljningsstrategi innan den första produktionsbilen skulle lämna den nya New Mack Avenuefabriken i december samma år.
Samtliga bilar levererades då i den klassiska röda sportbilskulören. Det var först år 1993 som man presenterade svart som tillval och den första spekulanten att införskaffa den nya kulören var programledaren och bilentusiasten Jay Leno. I november -95 lanserade man ytterligare två kulörer, gul och grön. Detta i samband med att hela produktionen flyttade till Conner Avenuefabriken i Detroit.
Följande år fick RT/10 sällskap av systermodellen GTS. En elegant coupé som introducerades under ett särskilt evenemang för befintliga Viper-ägare i kaliforniska Monterey. Med den personliga inbjudan kunde samtliga gäster förhandsbeställa ett exemplar av den nya jubileumsmodellen i mörkblå kulör med vita ränder. Innan träffen avslutades hade arrangörerna fått in 1.700 beställningar, vilket motsvarade omkring trekvarts års produktion.
Nya Viper GTS som vände sig till en någon bredare publik blev snart en stor försäljningssuccé och modellen exporterades flitigt till bland annat Europa och Asien. Trots att RT/10 och GTS var två närbesläktade syskon blev fabriken tvungna att ändra på ca 90 procent av coupéns komponenter för att modellerna skulle behålla samma viktklass. Bland de viktreducerande åtgärderna fanns bland annat hjulupphängningar i aluminium och "bantade" hjälpramar till motor och bakaxel.
Personligen måste jag säga att det verkar vettigare att införskaffa en coupé om man bor i norra Europa. De korta sommarmånaderna här uppe i Skandinavien lever inte alltid upp till förväntan och det är lätt att bli besviken om man precis har parkerat en ny cabriolet i garaget. Vår röda testbil var av den genuina och öppna varianten, därför höll vi tummarna för att vädergudarna stod på vår sida. I vanlig ordning ser vi till att hitta en speciell omgivning som ger en markant kontrast till modellens personlighet och karisma. För detta fotouppdrag beslutade vi oss för att besöka den norska naturen med sina djupa fjordar och storslagna landskap. En miljö som skiljer sig från andra bilder du tidigare skådat på nya Dodge Viper SRT10.
Inspiring.se - © Text & Photo by Amazing Magazines