AC Schnitzer
© Text & Photo by Amazing Magazines
(Arkivmaterial - Del av reportage publicerat i magasinet Amazing Editions)
Har du ett passionerat motorintresse och öga för detaljer, då kan jag varmt rekommendera ett besök hos tyska AC Schnitzer. Här presenteras ett imponerande utbud av inhemsk ingenjörskonst på högsta nivå. Själv passade jag på att provköra två av moderna tiders mest eftertraktade BMW-modeller i en förädlad version.
Som motorjournalist kan man ibland tycka det förefaller lite märkligt att de stora biltillverkarna inte själva spetsar sina modeller och marknadsför dessa som ett ytterligare komplement. Jag tycker åtminstone att fabrikanterna borde vara lite mer lyhörda för konsumenten och själva erbjuda en möjlighet till personifierade vidareutvecklingar. Det kan knappast vara en slump att eftermarknaden för individuella modifieringar ständigt är en ökande trend runtom på världsmarknaden. Det är egentligen bara att se sig om i trafiken, inte är det många av våra medtrafikanter som idag rattar renodlade standardutföranden.
Visst finns det undantag, auktoriserade BMW återförsäljare har under många år behandlat beställningar av de prestigefyllda Alpina-modellerna. Likadant har Mercedes-Benz återförsäljarnät länge arbetat med hela AMG sortimentet, men i övrigt vill jag nog påstå att det är relativt fattigt på liknande lösningar.
Ställer jag frågan öppet är det tydligt att det är fler än jag som efterlyser ett större utbud av färdiga individuella sportutföranden direkt i bilhallen. Tanken och konceptet har sedan länge visat sig vara fullt gångbart, det kan exempelvis modeller som Audis RS4, RS6, BMW M3 CSL, Porsche GT3 RS och Mercedes-Benz SLR tydligt intyga.
För att fördjupa mina kunskaper ytterligare och känna ämnet på pulsen, begav jag mig till Aachen, Tyskland och knackade på hos förädlingsföretaget AC Schnitzer. Ett av tuningindustrins största namn som i huvudsak arbetar med vidareutveckling av BMW-sortimentet. Där träffar jag Enrico Fois, Export Manager och Renaud Courbiere, Deputy Export Manager. Dessa två herrar arbetar dagligen med att hantera företagets globala frågor kring försäljning och framtida marknadsstrategi. Tillsammans ger de mig en guidad tur av den imponerande anläggningen och förklarar noggrant företagets filosofi kring den ständigt pågående utvecklingen. Enligt Enrico skiljer sig verksamheten något ifrån de övriga konkurrenterna i branschen. ”AC Schnitzer lägger inte sin huvudsakliga vikt på stora effektlösningar” berättar han, ”även om kunskapen finns”. ”Det primära för oss är att kunden ska kunna bruka sin bil i samma utsträckning som i originalutförande.” Visst kan man tycka att den förklaringen låter något udda. För gemene man är det en ren självklarhet, men riktigt så enkelt fungerar tydligen inte vetenskapen rent praktiskt. ”Allt för många tror sig kunna införskaffa en förädlad sportvagn och sedan njuta av skapelsen smärtfritt 365 dagar om året”, fortsätter Renaud. ”Att förse en bil med påtaglig effektökning kräver också mycket av ägaren”, uppmanar Enrico och gestikulerar bestämt. ”Den här typen av fordon kräver en helt annan omsorg i form av service och underhåll. Framför allt måste motorn alltid brukas och behandlas med största vördnad och respekt. All annan hantering kan få förödande konsekvenser och slutar allt för ofta med långvariga verkstadsbesök och dyra reparationer. Därför, fortsätter han, har AC Schnitzer valt att erbjuda marknaden driftsäkerhet framför brutalitet”.
AC Schnitzer tillhandahåller idag ett brett sortiment av funktionella produkter där man inte alltid är värst, men garanterat driftsäkrast. Något som gör att företagets produkter känns oerhört pålitliga och uppskattas av alla oavsett ålder och kön. ”Vi vill kunna sälja våra produkter till en bred publik” säger Renaud, ”man skall inte behöva vara en kunnig mekaniker för att kunna förlita sig på att alltid komma hem”.
Jag avslutar besöket med att känna lite på den beryktade demoflottan. Här finns det speciellt två populära modeller som Enrico vill lyfta fram lite extra, AC Schnitzer ACS4 och AC Schnitzer ACS5. Den förstnämnda är en vidareutveckling av BMW Z4 M Cupé och den andra en förädling av den redan beryktade BMW M5. Jag måste erkänna att det känns riktigt spännande att äntligen få ratta och uppleva dessa bilar i verkligheten, då vår bekantskap tidigare endast blomstrat ute på de internationella mässgolven.
Efter att jag framfört mina önskemål om en passande fotomiljö gav Renaud mig ett par nycklar och uppmanade mig att försöka hålla jämna steg, han har nämligen kommit på ett perfekt ställe bland de eminenta villakvarteren. När vi beger oss ut på autobahnpåfarten ligger Renaud snett framför och jag kan tydligt höra ACS5:ans morrande toner då bilen växlar ner och gör sig redo. När vi så småningom rattar tätt efter varandra genom de långa kurvorna skimrar lacken och fälgarna i solskenet och det är inte helt utan uppmärksamhet som vår lilla konvoj rusar fram längs Autobahns hetsiga tempo.
Inne i cupén på den sportiga ACS4:an är ljudnivån relativt hög, speciellt när man har en förmåga att vara lite extra tung i högerfoten. De dova tonerna ifrån motor och vägbana skulle mycket väl kunna bli ganska påfrestande i längden, men å andra sidan, en van motorentusiast har garanterat varit med om värre. Med ena handen på ratten och pressmaterialet i den andra försöker jag bilda mig en närmare uppfattning om mitt ressällskap. Bland alla siffror och diagram kan jag läsa att bilen har en max effekt på 343hk vid 7.900rpm kontra en tjänstevikt på 1.495kg. En ganska behaglig sifferkombination med tanke på fordonets storlek. Även om ekipaget inte beter sig vidare hysteriskt finns det i alla fall tillräckligt med effekt för att ge mungiporna en rejäl skjuts uppåt. Men jag antar att det är en del av konceptet, gedigenhet och pålitlighet framför onödiga överdrifter. I övrigt har den Alpinvita bilen försetts med rejäla racingstötdämpare, ”Short Shift” för kortare växellägen samt en uppsättning 20-tums ”Magic Black Racing Wheels”. Exteriört har man monterat ett särskilt framtaget spoilerpaket som ska ge bilen bättre aerodynamik vid högre hastigheter.
Efter att skönheterna utfört sina modelluppdrag bestämde vi oss för att göra ett skifte inför hemresan. Bakom ratten i den silverfärgade ACS5:an får jag ett smakprov på fabrikens senaste tolkning av den omåttligt populära M5:an. Här är det ren och skär glamour som gäller, den relativt mörka och till synes tidlösa interiören består till största delen av svart skinn med stilrena inslag av titanfärgad carbon. Här har ingenting lämnats åt slumpen, till och med detaljer som handbroms och växelväljare har fått genomgå den gyllene förvandlingen. Dessutom har mina fötter nöjet att få vila på specialdesignade sportpedaler av aluminium med tillhörande mattor, allt i samma råa sportbetoning. Hoppet mellan 343hk och 365Nm till en respektingivande V10 på 507hk och 520Nm gör färden till ett rent nöje, detta trots att jag rattar en stor sedan på hela 1.830kg. Den stora bilen är oerhört stadig på vägen och det gäller att hålla ögonen på hastighetsmätaren. Även genom de långa kurvorna känns bilen ovanligt pålitlig, men så har man också försett henne med kraftigare dämpare och bastanta 20-tums hjul. För den riktigt kräsne finns dessutom 21-tums fälgar som tillval. I fronten har man också monterat en särskilt framtagen ”Carbon Front Splitter” som ska hjälpa till att ge en större ”downforce” på framaxeln.
Såhär i efterhand, när jag låter alla intryck falla på plats, är det genast mycket lättare att förstå varför biltillverkarna inte själva försöker förädla sina standardvagnar. Jag får instämma i det gamla ordspråket, ”Skomakare bli vid din läst”, hur skulle biltillverkarna någonsin kunna mäta sig med dessa fingerfärdiga tuningproffs.
Inspiring.se - © Text & Photo by Amazing Magazines