BANNER_INSPIRING.se_SV_1

START     VÅR PASSION     NOSTALGI REPORTAGE     NYPRODUKTION     INTERIÖR BOSTAD     MOTORBLOGG OUT THERE     MY STYLE     ARKIV


Arkiv_rep_inspiring.se_9ff_copyright_ChrizPhotography.se_1_2

9ff German Engineering

© Text & Photo by Amazing Magazines

(Arkivmaterial - Del av reportage publicerat i magasinet Amazing Editions)

 

Porsche är alltid Porsche, en beryktad ingenjörskvalité med stor potential och ett respektingivande emblem. Sportbilen som i folkmun sägs vara det yttersta och mest pålitliga vi konsumenter kan införskaffa för ett vardagligt bruk. En bil som i sin legendariska skepnad är lika underhållande ute på allmänna vägar som genom Nürburgrings kuperade nordslinga.

Det är med den inledningen som jag låter diskussionen ta sin början. Kanske mest för att betona vilken gedigen framgång Porsche har uppnått genom åren, men också för att stryka under klimatet och den allmänna uppfattningen. Man ska ha klart för sig att gemene man dyrkar dessa bilar, förhoppningarna om att äga en Porsche är många gånger en pojkdröm som etsat sig fast sedan barnsben. Ställ frågan öppet på bilsalongen och du får alltid samma svar, ”-Porsche är en fantastisk sportbil med vackra former och imponerande egenskaper”. Personligen är jag nog inte beredd att löpa hela linan ut, möjligtvis om vi ser till de mer förnämliga modellerna som Turbo, GT3 och GT3 RS. Jag köper precisionsarbetet, kvalitetsmässigt är det ingen diskussion, där håller vartenda argument, men rent effektmässigt, tveksamt. Jag skulle snarare säga att vi står inför ett individuellt vägskäl, ett ställningstagande. Antingen är du till freds med att stoltsera bakom Ferdinand Porsches statusberyktade emblem, eller tillhör du kategorin av entusiaster som ständigt sätter den tyska ingenjörskonsten på prov. Med andra ord, föredrar du att åka bil eller att köra bil?

Standardutföranden i all ära, men strävar man efter den riktiga passionen då räcker helt enkelt inte effekten ända hem. Det finns få tillverkare som idag kan leverera renodlade originalversioner för vardagligt bruk som bjuder på den resurskällan som krävs för att tillfredställa begäret. Här finns inga genvägar. Den enda lösningen är att lyfta på luren och stifta en närmare bekantskap med någon av de internationella specialisterna. Min rekommendation skulle nog främst vara ett av de välrenommerade namnen som RUF, Gemballa, TechArt, Strosek eller Hamann. Tillverkare som tillhandahåller beprövade koncept med effektiva lösningar. Ett namn som kanske inte gör lika mycket väsen av sig på planen men som definitivt spelar i samma division är 9ff. Ytterligare en tysk representant som i stil med sina händiga landsmän satsar på personifierade och professionella lösningar. Skillnaden är att hos 9ff finns i stort sett inga begränsningar. Här arbetar teknikerna efter filosofin, ”alla önskemål går att uppfylla”, det vill säga allt är i slutändan en fråga om ekonomi. Men å andra sidan har verksamheten sin största kundkrets i Ryssland och Arabvärlden vilket säger en del om förutsättningarna för varje projekt.

Efter att ha besökt och presenterat flera av branschens stora aktörer är det givetvis dags att också stanna till hos 9ff och titta närmare på dessa fascinerande hantverk. Med navigationen inställd på Dortmund stannar vi till inne på gårdsplanen till den nya och påkostade anläggningen. Utanför har man låtit rada upp ett smakprov på vad de skickliga teknikerna väcker till liv innanför dessa väggar. Mr. Calou, ansvarig för verksamhetens internationella marknad tar emot oss och bjuder in oss till den moderna kundmottagningen. ”Ni får ursäkta att vi inte har fått allt på plats, men vi flyttade in för bara ett par veckor sedan” säger han samtidigt som han gestikulerar åt sin kollega att servera oss av det nybryggda kaffet. ”Så, vad kan vi stå till tjänst med” fortsätter han, ”det är inte varje dag som vi får besök av den Svenska pressen”. Med stor nyfikenhet bläddrar han igenom vårt magasin och det dröjer inte länge innan vi finner oss själva i en diskussion beträffande innehåll och artiklar. Hans brinnande engagemang och stora nyfikenhet för internationell press visar tydligt företagets intresse för den Skandinaviska marknaden. Under vår trevliga fikapaus får jag också reda på att företaget grundades år 2001 av Mr Fatthauer och att namnet är en hyllning till hans fru.

Arkiv_rep_inspiring.se_9ff_copyright_ChrizPhotography.se_3_4_5

”Det är väl lika bra att vi sätter fart, vad sägs om att ta en tur genom verkstaden” säger han och plockar åt sig ett antal bilnycklar som hänger på väggen, ”jag vet att Mr Karneil, en av våra tekniker har förberett ett antal bilar för demonstration”. Inne i verkstaden pågår arbetet för fullt och runtom på arbetsstationerna håller man på att iordningställa olika kundprojekt. ”Den här bilen, den tillhör en japansk kund” fortsätter han och vinkar åt en av mekanikerna för lite assistans. ”Vad är det exakt för arbete som vi ska genomföra här” frågar han samtidigt som han skrattar lite försynt, ”det är omöjligt att hålla alla uppdrag i minnet” Genom en detaljerad förklaring får vi veta att modellen, en Porsche 998 twin-turbo cabriolet, har låtit fraktas hit av kunden för att förses med en så kallad Motor Tuning III. Ett utvecklingsprogram som i slutändan ger bilen en effekt på hela 780hk och 880Nm. I receptet ingår bland annat cylindervolym på 4.0 liter, vattenkylda intercoolers, särskilt anpassat avgassystem, sportkoppling, GT2 2WD växellåda med särskilt kylsystem. ”Som ni säkert förstår släpper vi givetvis inte ifrån oss en bil av det här slaget utan vidare modifieringar” säger Mr Calou och tar ett steg närmare hjulen, ”som ni kan se är det nödvändigt att också uppdatera bromsar, stötdämpare och krängningshämmare”. Det är tydligt att alla inblandade i personalen är oerhört stolta över sitt arbete. Trots att de flesta på golvet inte behärskar engelskan särskilt väl vill man ändå peka på detaljer och försöka ge en hjälplig förklaring på tyska. Som besökare känns stämningen här oerhört familjär och med ett gemensamt motorintresse förstår man varandra väl med hjälp av lite teckenspråk och den goda viljan.

Under tiden som vi står och beundrar den nyfödda skapelsen gör sig ljudet av exceptionell motorstyrka till känna. Med stora ögon vänder vi oss mot de öppna portarna. ”Mr. Schümann”, utbrister Calou och slår ihop händerna, ”nu ska jag visa er en av våra mer spektakulära byggnationer”. Utanför står en pippigul raket parkerad och blänker i solskenet. Under tiden som vi passar på att titta lite närmare på vidundret hälsar Mr Calou kunden välkommen och följer med honom in i kundmottagningen. Här är det är svårt att ta miste på att det döljer sig någonting riktigt extra under skalet. Innanför de mörka 20” fälgarna ruvar rejäla bromsar och inne i kupén skymtar en säkerhetsbur i matchande kulör. ”380 x 34mm diameter med 8-kolvsok” förklarar Mr. Karneil. Med ett stort leende öppnar han motorrummet och gestikulerar över den maffiga boxermotorn, ”Omkring 900 hästkrafter”. Nickande studerar jag det välpolerade utrymmet och försöker hitta en logisk förklaring till hur man lyckats klämma ner alla dessa dimensionerade komponenter. Med nyckeln i högsta hugg är Mr Calou tillbaka, ”hoppa in så hinner vi ta en kort vända” säger han och sätter sig bakom ratten. De extrema sportstolarna i kolfiber skvallrar om att det är dags för en rejäl åktur. Jag hinner nätt och jämt spänna fast fyrpunktsbältet innan det bär av genom industriområdet och ut på den större leden. ”Time for takeoff my friend” säger Mr Calou och öppnar spjällen för fullt. Utan den minsta fördröjning ger sig ekipaget iväg och de breda däcken får se sig besegrade genom både ettan och tvåans växel innan fästet lyckas återhämta sig. Med den långa rakan framför oss rusar vi obehindrat parallellt med flygfältets startbana. Lite trängd bland brandsläckare och störtbågar försöker jag snegla lite försiktigt på instrumenteringen för att få mig en uppfattning om vår egentliga fart, rent ljudmässigt känns det som vi borde lyft för länge sedan. När jag äntligen lyckas fixera blicken på den digitala hastighetsmätaren kan jag konstatera att min gissning inte var helt ute och cyklade. ”Titta, 300km/h” utbrister Mr Calou och pekar på instrumenten. Med framförvarande trafik i sikte får jag en lika effektiv demonstration av vad bilen presterar från 300km/h till normal trafikrytm som från stillastående till skenande lokomotiv. ”Som jag nämnde tidigare”, skrattar han, ”detta är en mycket speciell bil, 910Nm är väldigt mycket för en bil i den här kategorin”.

När vi återvänder har Mr. Seiffert, en av medarbetarna förberett de bilar som vi själva ska få provköra och fotografera. En vit Cayman CR-42 och en svart 997 twin-turbo, bägge representativt utrustade med de senaste modifikationerna. De högglanspolerade fälgarna och stora luftintagen skvallrar om att dessa demobilar bjuder på rikligt med resurser, något som känns nödvändigt efter den här åkturen. Bakom ratten i varsin bil ger vi oss av mot en plats i närheten av flygfältet. En miljö som jag tycker passar perfekt för att rättfärdiga dessa moderna och karaktäristiska hantverk.

Med handen på hjärtat, visst kan man må bra bakom ratten i ett originalutförande, det säger jag ingenting om. Men, vill man känna adrenalinet pumpa varje gång man sätter nyckeln i tändningslåset, då ska man absolut ringa det där samtalet. För om du tänker efter riktigt noga, föredrar jag att åka bil eller köra bil?

Inspiring.se - © Text & Photo by Amazing Magazines