BANNER_INSPIRING.se_SV_1

START     VÅR PASSION     NOSTALGI REPORTAGE     NYPRODUKTION     INTERIÖR BOSTAD     MOTORBLOGG OUT THERE     MY STYLE     ARKIV


14 Mars 2019

Anonym individualist

© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se

 

Åter igen lyfter jag på hatten och tackar det ödmjukaste. Jag tycker det är fantastiskt att bloggen fått ett så varmt mottagande på så kort tid. Det är både spännande och roligt att så många “hoppar på tåget” och visar intresse och uppskattning. Framför allt är det kul då ni tar er tid att “delta aktivt i konversationen”, hela idén och syftet med Marcus Carblogg är att vi tillsammans kan utbyta kunskap och erfarenheter. Jag är även tacksam för alla uppslag ni skickat med idéer om tänkbart innehåll. Förslagen är många, men jag ska givetvis försöka genomföra vad som är möjligt utifrån bloggens förutsättningar. Jag har också förstått att ni är många som uppskattar bloggens variation av “kortfattade inlägg” varvat med “längre fördjupande presentationer”. Många har svårt att läsa långa textavsnitt här på Facebook, därför kommer jag fortsättningsvis hänvisa längre inlägg, som detta, till INSPIRING.se där bloggen nu finns integrerad. En bit ner på startsidan kan ni enkelt klicka er vidare till Marcus CarBlogg och där ta del av samtliga texter i läs-vänligt format.

Ett av önskemålen är att bloggen även behandlar något äldre bilar som kan vara roliga och intressanta. Finare bilar i mellanklassen som är möjliga att förvärva utan att behöva skuldsätta sig upp över öronen. Därav dagens ämne - Anonym individualist med fokus på Mercedes-Benz mellanklass.

Visst är begreppet “individualist” underbart, tänk vilken tråkig och enformig vardag vi skulle uppleva ute på vägarna om människan saknade bedrift och ambition. Skulle vi över huvud taget få se Carlssons hästbeprydda emblem i backspegeln eller kunna njuta Brabus rödlackerade motorblock, tveksamt. Förklaringen till “individualist” är bland annat “självhävdare”, “en som går sin egen väg”, med andra ord - en sann bilentusiast! Vi får nog alla tacka vår inre “individualist” att fordonsmarknaden idag ser ut som den gör, begäret efter att “gå sin egen väg” och personifiera bilar har med åren utvecklat en helt egen bransch. Utöver dom många event, mässor, utställningar, träffar, med mera, har flitiga entusiaster, både som verksamhet och privat, ägnat åtskilliga timmar i garaget för att utveckla och sammanställa visionen av en “drömbil”. Parallellt har också nya sporter vuxit fram som exempelvis drifting, en tävlingsgren som ökat markant i Sverige de senaste åren.

Ordet “anonym” känner de flesta till, att inte vilja sticka ut eller fånga uppmärksamhet. Innebörden skulle i de flesta fall anses vara motpol till “individualist”, men nödvändigtvis inte för en bilentusiast. I den bemärkelsen är det ibland tvärtom, det finns inget som är så uppiggande som en “anonym individualist”! Det nämndes även i tidigare inlägg om Audi MTM RS6R, då “skämskudden” gör sig påmind när barnen vinkar adjö i bakrutan på den brutala familjekombin.

Dagens ämne, mellanklassen, här hamnar tillverkarna i ett unikt läge, vilket ben skall man stå på, vad satsar vi på, hur ska vi gå till väga? När det gäller BMW kan det konstateras att fabriken nästan alltid valt att visa utåt vad det är för typ av bil man tillverkar, en M modell talar sitt tydliga språk, (kanske med undantag för E39 mellan år 1998-2003). Hos Audi har utseende och design oftast varit något mer diskret om man blickar bakåt, (det är först år 2009 och framåt som Audi anammat en tuffare attityd). Trenden förändrades något med Audi S4 (Typ 8D), andra generationen, som fick en mer utmärkande design, särskilt fronten, samt kromade backspeglar. Modellen blev också Audis insteg med att erbjuda starka distinkta kulörer bland standardvalen. Mercedes-Benz hade en period där man valde att stega bakåt och nästan inte avslöja något utseendemässigt mellan motoralternativen. Jag tror det är få som egentligen är medvetna om vilka fartresurser exempelvis C43 AMG har att erbjuda.

Om vi håller oss till Mercedes-Benz, och backar bandet till år 1982 då 190 (W201) introducerades, vill jag nog påstå att det är bilen som gav Mercedes det stora lyftet i mellanklassen. Ett nytänkande i design och formgivning som gav modellen ett stort försprång till konkurrenterna i segmentet. MB 190E ansågs sportig och elegant, en bil vilken låg långt före sin tid. Modellen blev också startskottet för många av de välrenommerade förädlingsföretag som finns idag. Med den omåttligt populära 190E 2,3-16 och efterföljaren 2,5-16 regerade modellen i tuning-branschen under mitten av 80-talet. Vid den tidpunkten tillhörde inte AMG Mercedes-Benz utan agerade som fristående verksamhet när det gällde att förädla motorer för bland annat DTM serien. 190E 3.2 AMG nådde stora framgångar i mästerskapet DTM och blev den första modellen att säljas via Mercedes-Benz som auktoriserad återförsäljare med nybilsgaranti, (det är inte förrän år 2005 som Mercedes-Benz till fullo äger AMG).

MarcusCarBlogg_Facebook_MarcusOlausson_copyright_ChrizPhotography.se_136.jpg

Sedan svängde trenden och år 1993 introducerades efterföljaren, C-klass (W202) vilken fick en mer diskret och anonym förpackning, starkaste motoralternativet blev på 2,8 liter om 190hk. Två år senare, 1995, presenterades C36 AMG, en 280hk (1.490kg) variant som skulle sätta skräck i alla M3 ägare. Nästa intressanta nyhet dök upp år 1997, då introducerades C-klassen i cupé utförande - CLK. År 1998 rör Mercedes om ordentligt i grytan och släpper C43 AMG, ett anonymt vidunder om 306hk (1.495kg). Som sista pjäs på spelplanen innan det är dags för en ny kaross presenterade fabriken år 1999 sitt riktiga trumfkort, C55 AMG Limited-Editions, en hänsynslös modell bestyckad med en 5,4 liter V8 på hela 347hk (1.570kg). År 2000 kommer sedan efterföljaren (W203), till en början lever C55 AMG kvar i en något uppdaterad tappning om 367hk, men snart är det helt nya C-klassversionen med uppgraderad teknik som tar över. Då ligger fokus på ett nytt motorkonceptet med kompressor, en betydligt lättare drivkälla viktmässigt, V6:an på 3,2 liter levererar imponerande 354hk (1.635kg). Efter millenniumskiftet fram till idag har det givetvis följt ett antal spännande modeller, men fokus för detta inlägg handlar om de äldre modellerna varför jag anser vi sätter punkt här.

Istället spinner jag vidare på “individualist”, det fanns många som inte nöjde sig med ett originalutförande om 354hk? Först att skrida till verket och hitta nya vägar till förbättringar för C-klass (W203) blev Brabus. Med en något försiktig start presenterades först en 3,8 liters konvertering om 227hk till C320, som sedan följdes av en 3,8 S variant på 300hk. Men snart rasslade det till och Brabus utbudskatalog ökande i omfång. De tyska tuning-ingenjörerna har alltid varit kända för att bemästra kraftfulla drivkällor i trånga motorrum. Ett bevis fick vi år 1984 då Brabus lyckades klämma ner en 5,0 liters V8 i en Mercedes 190E. Brabus gjorde även den första C-klass (W202) konverteringen med V8 innan Mercedes själva hunnit presentera sin C43 AMG. Ett annat sprinterlopp Mercedes förlorade blev då Brabus hann före tillverkaren med att pressa en uppgraderad V8 på 5,8 liter om 400hk endast fem månader efter S-klassens premiär. När Mercedes själva erbjöd ett motsvarande alternativ höjde tuning-företaget ribban på nytt och erbjöd en 6,1 liters version om 426hk.

En annan stor aktör som alltid lägger beslag på nytillkomna modeller för vidare utveckling är Carlsson Autotechnik. Vid den aktuella tiden koncentrerade man sig i första hand på Mercedes sortiment av dieselutföranden. En lösning som erbjöds benämndes CD22 och ökade dieselmotorn till 173hk med ett matchande vridmoment. Bensinalternativet vid tidpunkten blev CM38, en 3,8 liters konvertering till Mercedes V6 motor som ökade effekten till 280hk. Carlssons utvecklade också ett mycket populärt alternativ för bland annat C-klassen CM 32K, en bensinmotorer på 3,2 liter om 300hk som trots sin volym kunde mäts sig med de större 3,8 liters konkurrenterna.

Givetvis har även tuning-branschen presenterat flera spektakulära lösningar för många modeller från millenniumskiftet fram till idag, några godbitar finns kortfattat presenterade här i tidigare inlägg.

Jag hoppas det blev lite intressant läsning om spännande mellanklassbilar av äldre årsmodell. Förhoppningsvis har det inspirerat någon att hitta en ny sommarbil i disktet förpackning som bär på dolda talanger - en “anonym individualist”.

Delta gärna i samtalet, låt oss höra dina tankar och reflektioner av detta inlägg. Följ direktlänken till aktuell post på Facebook-bloggen och bidra till en intressant dialog. Varje kommentar är varmt välkommen där du framför kunskap och erfarenhet i ämnet/inlägget. Hela tjusningen med ett digitalt nätverk är att alla ska kunna delta, tycka och diskutera.

© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se